Hoeveel onder ons zien of horen wel niet eens een onderwerp verschijnen die ons echt boeit? Het boeit ons, het triggert ons, we raken erdoor geïnspireerd en willen er meteen meer over weten. En we duiken meteen in alle beschikbare info erover. We zoeken er zaken van op via het internet en informeren ons verder erover.

Of hoe vaak zie je niet iets verschijnen op social media die jouw aandacht trekt? Misschien een bepaald nieuwsonderwerp, of een inspirerend verhaal, of een nieuwe politieke kwestie. Maar voor hetzelfde geld misleid het je simpelweg en neem je valse of verkeerde informatie op. Het kan, het gebeurt. Het zou zeker niet de eerste keer zijn, en al zeker niet de laatste keer.

 

De wereld waarin we vandaag leven produceert zo erg veel informatie en we hebben alle middelen in handen om directe toegang te hebben tot deze informatie. Vandaag beschikken wij over evenveel informatie als de President van Amerika, via het net. Maar hoe vinden we hier onze weg nog in? Hoe ontcijfer je alles? En niet alleen ontcijferen, maar hoe kunnen we al deze info opnemen om slimme en goed geïnformeerde beslissingen te maken? Hoe ben je als samenleving, bedrijf of individu in staat om gigantische hopen aan informatie te verwerken in functie van een betere beslissing?

 

Wel, eigenlijk is het zo moeilijk niet. Er bestaat een kennisdomein die je in staat stelt om gigantische hoeveelheden informatie op te nemen, te verwerken, en je in staat stelt om er goed geïnformeerde beslissingen uit te kunnen nemen. Het stelt je in staat om de info te ontcijferen, foutieve info en tegelijk kwalitatieve info van elkaar te onderscheiden. Dit kennisdomein heet data geletterdheid (data literacy).

 

We leven vandaag in de 4de Industriële Revolutie. Jawel, vandaag. Vrij vertaald betekent dit dat we in een digitale wereld leven. Een wereld waarin alle apparaten en toestellen een verbinding hebben met het internet en in staat zijn om met elkaar te communiceren via het internet. En uiteraard, dit laat data en informatie na. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken, dat iedereen die dit artikel leest, in het bezit is van een computer in pocketformaat. Een smartphone. Een toestel die al onze andere apparaten met elkaar verbindt en/of aanstuurt. Ieder van jullie die dit artikel leest.

 

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken, dat iedereen die dit artikel leest, in het bezit is van een computer in pocketformaat. Een smartphone. Een toestel die al onze andere apparaten met elkaar verbindt en/of aanstuurt.

 

Dames en heren, we leven in de 4de Industriële Revolutie.

 

Zoals elke Industriële Revolutie vraagt ‘overleven’ in dergelijk tijdperk voor een speciale set aan kwaliteiten. Om te overleven en succesvol te zijn in ons tijdperk moeten we in staat zijn om ons te kunnen aanpassen aan die bergen informatie die dagelijks exponentieel op ons afkomen. En niet alleen aanpassen, we moeten het kunnen verwerken en écht begrijpen.

 

Maar wat is data literacy? Wat betekent het om ‘geletterd te zijn met data’? Data geletterdheid is de mogelijkheid om:

  1. te lezen,
  2. te werken met,
  3. te analyseren,
  4. en discussiëren met, data.

 

Zo simpel als dat. Data geletterdheid steunt op 4 skills die door ieder van ons kunnen worden aangeleerd. Is het je opgevallen dat ik het woord ‘data science’ niet gebruik? Niet iedereen moet een data scientist worden, maar iedereen moet zich wel comfortabel voelen om met data om te gaan, wil je succesvol worden in deze 4de Industriële Revolutie. Dus laat ons eens in deze 4 vaardigheden duiken en beter begrijpen wat deze betekenen. En om dat te doen, gaan jij en ik samen op zoek naar een nieuwe koelkast. Deze die je nu hebt heeft het begeven en je wil een nieuwe.

 

Alé hop, on y va!

 

 

Data lezen

 

Je bent op zoek naar een nieuwe koelkast en wandelt een Vanden Borre winkel binnen. Je stoot er op een leger aan koelkasten. Oneindig veel keuzes. Maar je hebt er eigenlijk geen flauw idee van welke het meest geschikt is voor jou. Dus de eerste stap die we zullen zetten is de informatie die ter beschikking is over de koelkasten, gaan doornemen. We gaan de info lezen en proberen te begrijpen. Want dat is wat lezen betekent. Je moet in staat zijn om info en data te kunnen lezen en tegelijk begrijpen om een slimme beslissing te kunnen nemen.

 

 

Werken met data

 

De tweede vaardigheid die je moet meesteren is om te werken met data. Moet je buitengewone computerskills aanleren om met data te kunnen werken? Neen, natuurlijk niet. Het betekent dat je je moet comfortabel voelen om data te kunnen consumeren wanneer deze gepresenteerd wordt aan je. Wanneer er bij de 50 koelkasten een bordje aanhangt met info erover, moeten we dit kunnen vastnemen om de info te kunnen consumeren. We moeten de handen uit de mouwen durven steken om de bordjes in de handen te nemen en de info die het presenteert te kunnen verwerken.

 

 

Data analyseren

 

Vervolgens moet je in staat zijn om de data te analyseren. Analyseren houdt in dat je de ‘waarom’ erachter kunt blootleggen. In de winkel ga je van de 50 koelkasten misschien 5 koelkasten hebben die je in het oog springen. Het is aan ons om die 5 koelkasten te observeren. En door middel van deze te observeren, en te analyseren, kunnen we inzichten krijgen in waarom deze mogelijks de meest geschikte is. Vaak willen we van observatie meteen naar het inzicht springen, maar dit kan niet zonder eerst de analyse te doen. Analyseren betekent ook dat je je comfortabel voelt om vragen te stellen. Maar dit doen we veel te weinig. Stel vragen.

 

 

Discussiëren met data

 

Het vierde kwart van de taart is discussiëren rond data. Je moet uiteraard niet gaan discussiëren met de vertegenwoordiger in de winkel. Discussiëren rond data betekent twee dingen. Eén, het ondervragen van de info die je is gepresenteerd. Vraag de verkoper van de winkel heel wat vragen over de koelkasten die jouw voorkeur bieden.

Twee, bediscussieer de info die je hebt vernomen vanuit een positie die je wil innemen. De kans is groot dat wanneer we alle stappen in de winkel hebben doorgenomen, jij en ik elk een andere koelkast verkiezen. Dan neem je een positie in met wat de beste zou zijn volgens jou en vul je dit aan met feiten die je hebt ontdekt en inzichten die je verschaft hebt om je positie te verdedigen.

 

Deze 4 karakteristieken, lezen, werken met, analyseren en spreken met data, stellen ons als individu in staat om alle info die er te vinden is te begrijpen en hier beslissingen uit te nemen. De vraag die je nu zou kunnen stellen is, wat moet ik doen om hiermee van start te gaan? Hoe begin ik hieraan, wat moet ik doen om dit aan te leren? Wat is het stappenplan om dit te beheersen?

 

Mijn advies hierin is tweeledig. Wordt nieuwsgierig. Zoals bijvoorbeeld kinderen dat zijn. Als jij kinderen hebt zal je zeker mijn mening delen dat kinderen zeer goed zijn in waarom-vragen. Hun kleine hersentjes zoeken naar verbanden en de achterliggende betekenis. Dit is een vaardigheid die we met ouder worden zonder specifieke reden verliezen. Wees terug nieuwsgierig en stel vragen, over alles. Dat is de start voor krachtige data geletterdheid.

 

 

Ten tweede, creativiteit. Er is heel wat hype en belangstelling in de wereld rond wat AI, Quantum Computing en Machine Learning zal beteken voor ons in de toekomst. We zijn al in de 4de Industriële revolutie. We leven al in een digitale wereld. Maar de meest krachtige computer is … het menselijk brein. Het menselijk element mag nooit weggehaald worden van data. Het is een combinatie van AI en machines, gecombineerd met het menselijke element. En onthoud, deze 4 karakteristieken bevatten een scala aan vaardigheden, maar het is creativiteit die ons in staat stelt om het menselijke brein open te stellen aan data. Iets wat in eerste instantie saai lijkt, maar data en informatie betekent macht.

 

De wereld waarin we nu leven kan echt verbeteren voor onze samenleving, onze business en onze persoonlijke levens. Maar daarvoor moeten we eerst onszelf verbeteren in het lezen, werken met, analyseren en discussiëren met data.

 

Als je in de toekomst echt succesvol wil zijn in deze digitale wereld, wordt data literate.

About the author

Sales & Marketing Manager
At Once
Benjamin begeleidt organisaties en individuen in het proces hoe men data kan integreren, analyseren en inzichtelijk krijgen. Jouw aanspreekpunt voor commercieel gerichte vragen.

Comments

Add Comment

Subscribe to our newsletter

Receive regular industry updates and product releases straight to your inbox.
Register for our free TimeXtender Workshop

Register for our free TimeXtender Workshop

Register here

Vul hier uw gegevens in en ontvang de laatste versie van Qlik Sense

Dit formulier verzamelt uw naam, email adres en telefoon zodanig wij u belangrijke info omtrent Qilk kunnen versturen. Check onze privacy policy om een overzicht te krijgen van hoe wij uw gegevens beschermen en gebruiken.

We've just send the installation files to your email. Please check your inbox

Vul hier uw gegevens in en ontvang de laatste versie van QlikView

Dit formulier verzamelt uw naam, email adres en telefoon zodanig wij u belangrijke info omtrent Qilk kunnen versturen. Check onze privacy policy om een overzicht te krijgen van hoe wij uw gegevens beschermen en gebruiken.

We've just send the installation files to your email. Please check your inbox